fredag den 29. januar 2010

Hildegard

Helt interessekonfliktet og tynget/opløftet af familiestolthed vil jeg gerne anbefale min kusines roman. Hun har skrevet om Hildegard af Bingen, og nu har hun lige vundet en pris for den.

Men min anbefaling har ikke kun grund i vores familiære relation. Det er en virkeligt god bog. Den går ind i hovedet på Hildegard og ind i hjertet af klosterlivet, og den handler, som den så præcist selv siger, om kald og afkald. Den rørte mig religiøst, hvis det overhovedet er et brugbart udtryk, og den mindede mig igen om, hvordan litteratur ikke bare er overflødig kunst, et luksusgode, men, når den er god, et spejl at se sig selv i, en refleksion, man kan gå forandret ud af.


PS: Bogen indledes med et citat fra Leonard Cohens "If it be your will", og jeg kendte ikke sangen, men en uge efter, jeg havde færdiglæst bogen, sang vi sangen i kirken i Philadelphia. Jeg elsker den slags tilfælde. Det er en stærk sang.

Ingen kommentarer: